onsdag 3. desember 2008

Hvordan ligger jeg ann med særemne?

Ja, Nå har vi hold på med særemne en liten stund så tenkte å si litt om hvordan det går. Det var veldig vanskelig å velge oppgave, siden det er jo helt fritt. jeg endte tilslutt opp med Tore Renbergs tre bøker om Jarle Klepp.

Det neste som bød på problemer var å velge en problemstillig jeg kunne baser oppgaven på. først tenkte jeg på å ha oppvekstroman som tema, og kanskje sammenligne datterens oppvekst med Jarles oppvekst, men det hadde blitt litt søkt. Det er vanskelig å finne en problemstilling før man har lest bøkene da man ikke vet hvordan det går og hva som skjer.
Forløpig har jeg lest "mannen som elsket Yngve" også er jeg midt i "Kompani Orheim" De kommer jo i litt feil kronologisk rekkefølge, men jeg leser dem nå like vel i den rekkefølgen de ble skrevet. I Mannen som elsket yngve er jarle 17 år, mens han i kompani orheim er gutt og tidlig tenåring. Problemstillingen jeg endte opp med var karakterutviklingen til Jarle Klepp, og jeg har jo litt å ta av siden han er under utrolig forandring i lle bøkene. (hvertfall de to jeg førlipig har lest/leser) Den siste boken er "Charlotte Isabell Hansen", der jarle er 25 år og student i bergen når han plutselig får en datter dumpet i fanget.

Jeg har ikke jobbet noe mer med særemne enn å lese, men bøkene er veldig bra skrevet.

1 kommentar:

Stine sa...

Jeg har akkurat det samme prosjektet nå, og jeg leser bøkene i samme rekkefølge som deg. =)
Veldig bra bøker, jeg har blitt skikkelig glad i Jarle og Helge.